Med design og arkitektur skal turister se stjerner i Lofoten
Henningsvær, med sine beskjedne 500 innbyggere, har likevel utviklet seg til å bli et av Lofotens mest omtalte og attraktive reisemål. Nå står det autentiske fiskeværet på spissen av Austvågøya klart til å ønske gjester velkommen til et av Norges mest spektakulære hoteller.
I nær fremtid vil de første gjestene flytte inn på Henningsvær Bryggehotell. Hotellet blir det nyeste i Classic Norway Hotels-kjeden, og det eierne av det luksuriøse konsepthotellet har som mål at det skal bli en destinasjon i seg selv.
Dette blir et helt nytt hotellkompleks på et designet kaiområde med totalt åtte unike bygninger. Det hele er inspirert av gammel arkitektur og lokal byggeskikk.
– Å bevare miljøet og kulturarven har vært sentralt i utviklingen av konseptet for det nye Henningsvær Bryggehotell, sier merkevare- og konseptutvikler Kari Hasselknippe i Hasselknippe Consulting. Selskapet samarbeider med Classic Norway Hotels for å utvikle hotellkonsepter i et ekspanderende norsk og internasjonalt marked.
Elementer som design, lokale opplevelser, helse, velvære, bærekraft og teknologi legges inn i konseptet «The art of Northern and Modern Hospitality».
– Enkelte hoteller tilpasser seg ikke bare en merkevarestandard, men bruker design for å differensiere seg og fortelle sin unike historie. Henningsvær Bryggehotell er et slikt sted, der design er en vesentlig del av opplevelsen og historiefortellingen. Hotellet tar aktivt i bruk naturens kraft og ro, og i omgivelsene føles det helt naturlig å senke skuldrene. Her oppfordres besøkende til å bruke sansene aktivt og virkelig være til stede, i ett med naturkreftene. I tillegg legger hotellet til rette for at gjestene selv kan være med på å forme både historien og fortellingen, forteller Hasselknippe.